Alla inlägg under februari 2010

Av Gitte Palo - 18 februari 2010 08:20

  

Röda knappar är något extra i sig. Oavsett storlek så sticker de ut.

En sån här liten sak. Bara 14 mm i diameter går inte att dölja när den är röd. Den bara sitter där den skall. Den här har en liten melerad kant, i lite benvitt. Utsökt och vacker, trots sin ringa storlek! Jag kan inte låta bli att undra vad skaparen av knappen tänkte när vederbörande tog fram den?


Hur har alla knappar blivit till? Vem är det som har suttit och skapat och tänkt att "nu skall jag göra den här knappen, den skulle bli vacker".

  

Jag tänker på snövit när jag ser den här. " en flicka med en hy vit som snö, hår svart som ebenholts och en mun röd som blod". Baksidan är vit som snö och framsidan verkligen röd som blod. Mer blodrött än såhär blir det nog inte. 14mm den med.


Eller formen, hur kommer man på att man nog behöver en körsbärsknapp i körsbärsrött? Cherry-cherry Pie...Måste bara absolut vara 60-tal, eller kanske 70-tal? Vad tror ni?

 


Eller hjärteröd? Också vad jag gissar på 70-tal. Här är formen lite lättare att gissa ursprung på tror jag. "Love-peace-and-understanding". Kommer ni ihåg de fylliga formerna i ordet LOVE som man satt och kladdade i skolböckerna? Skulle gissa att de flesta gjorde så, i varje fall i min generation. Bokstäverna skulle liksom flyta ihop till en enhet....Det var tider det! 14mm.

  


Sen kan knappar ha lite egen form. Som den här vackra blomman. Av arken att döma som den sitter på så är det här 50-tal i varje fall.

  


Den här är också äldre. Och helt underbart vacker. Måste berätta om ett möte med en säljare i annan bransch som var på besök hos mig, då han ville visa sin produkt. Ni vet, ni har sett den perfekt skurna säljaren? Snygg att se på och absolut korrekt i sin klädsel, med kostym och slips och ny bil? Men faktiskt en väldigt duktig säljare, ni vet, en sån som skapar rapport och dialog redan två minuter in i mötet och som faktiskt glimtar igenom som person bakom den perfekta fasaden, och som vågar tänka utanför sin egen box? Det var ett mycket givande möte, en sittning som gav intryck och som väckte nya tankar. Faktum är att han förstås var en god buisnissman- för om han lyckas ge mig nya utvecklingstankar som jag förverkligar så innebär det i sista ändan att mitt behov av hans vara ökar. Inte alls dumt ärligt talat. Men i vilket fall som helst, det var inte det jag skulle återge. Han har upp den här och säger förbryllat när han sätter den mot sin manschettknapp  på kavajärmslutet; "SE HÄR":

  

"Ser du så vacker den skulle vara?" Han provade den ytterligare mot skjortbröstet. "Det hade nästan varit roligt att prova, jag tror att någon hade blivit förvånad, men ingen hade missat den". Nej, jag håller med. Om en man som ser ut att vara född i en Armani byter knappar på sin skjorta och sätter dit en knallröd lätt skimrande knapp från casådär 50-60-talet på 34 mm mot en ljusblå eller vit skjorta, så kommer INGEN att missa det. *skrattar glatt*. Och jag njuter verkligen av minnet. Undrar om han berättade sina knapp-tankar i personalrummet. Jag är inte säker på vem av oss som var mest galen i det mötet, ärligt talat. Det brukar vara jag, men jag tror att jag mötte min like, trots kostym och allt!


Sedan sist håller jag på att installera mig i en butikslokal irl, skall öppna på lördag. Då kommer det förstås att finnas knappar framme. Vidare har jag börjat knappa in knappar på tradera, där jag har "öppnat butik". Mest för att det är ett lättare förfaringssätt och tidsbesparande. Hoppas ni gillar mitt lilla urval! Mer kommer förstås på sikt men nu är det invigning på lördag som gäller först och främst.

Presentation


Välkommen till min knappblogg. Jag fullkomligt älskar knappar. Världens mysterier och yttersta skönhet finns i dessa små tingester, brukbara till mycket, som små skatter och juveler sitter de där och bara finns. Alla varianter är tillgängliga för köp!

Shoppa knappar här!

Fråga mig

13 besvarade frågor

translate

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Flaggräknare

free counters

Ovido - Quiz & Flashcards